05 wrz 2021
Czasy Past Simple i Past Continuous – porównanie
Czasy w języku angielskim mogą sprawiać nam wiele trudności. Problem może pojawić się wtedy, gdy nie wiemy, w jakich okolicznościach którego z nich użyć. Dlatego w ramach cyklu powtórek skupimy się na porównaniu poszczególnych czasów języka angielskiego. W tym tekście zestawimy ze sobą Past Simple i Past Continuous, które opisaliśmy już szczegółowo na naszym blogu. Teraz czas na ich porównanie.
Past Simple a Past Continuous
Wydawać by się mogło, że jeśli mówimy o przeszłości, to po prostu opowiadamy o wydarzeniach, które kiedyś miały miejsce. Niestety, zarówno w języku polskim, jak i w angielskim, sprawa nie jest taka oczywista. Wszystko przez to, że coś mogło wydarzyć się w przeszłości, ale nie wiemy, czy jest to czynność zakończona, czy też nie.
Podstawowa różnica pomiędzy Past Simple i Past Continuous polega na tym, czy czynność jest dokonana, czy niedokonana.
Jeśli mamy do czynienia z czynnością rozpoczętą i zakończoną w przeszłości, to aby o niej opowiedzieć, zgodnie z gramatyką języka angielskiego należy użyć czasu Past Simple. Jeśli czynność przeszła nie jest zakończona, została przerwana – tu wkracza Past Continuous.
Czasy te, poza tym, że dotyczą przeszłości, mają różną konstrukcję zdań i używa się ich w różnych kontekstach.
Past Simple vs Past Continuous – różnice w budowie
Konstrukcja czasu Past Simple różni się zależnie od zastosowanego czasownika.
Czasownik ‘być’ w zdaniach z użyciem Past Simple prezentuje się następująco:
Zdania oznajmujące: | Podmiot | + | was/were | + | reszta zdania |
Zdania przeczące: | Podmiot | + | wasn’t/weren’t | + | reszta zdania |
Zdania pytające: | Was/Were | + | podmiot | + | reszta zdania |
Przykładowe zdanie:
He was in Japan | On był w Japonii |
He wasn’t in Japan | On nie był w Japonii |
Was he in Japan? | Czy on był w Japonii? |
W przypadku czasownika ‘być’ stosowanego w Past Simple należy pamiętać, że występuje on w jednej z dwóch form, zależnie od osoby (podmiotu zdania):
Liczba pojedyncza: | |
I | was |
you | were |
he, she, it | was |
Liczba mnoga: | |
we | were |
you | were |
they | were |
Pozostałe czasowniki, podzielone na czasowniki regularne i czasowniki nieregularne, budują następującą konstrukcję zdań w czasie Past Simple:
Zdania oznajmujące: | Podmiot | + | czasownik w II formie lub z końcówką ‑ed | + | reszta zdania |
Zdania przeczące: | Podmiot | + | didn’t + czasownik podstawowy | + | reszta zdania |
Zdania pytające: | Did | + | podmiot + czasownik podstawowy | + | reszta zdania |
Przykładowe zdanie:
We had a test | My mieliśmy test |
We didn’t have a test | My nie mieliśmy testu |
Did we have a test? | Czy my mieliśmy test? |
W czasie Past Continuous konstrukcja zdań jest następująca:
Zdania oznajmujące: | Podmiot | + | was/were | + | czasownik z końcówką ‑ing | + | reszta zdania |
Zdania przeczące: | Podmiot | + | wasn’t/weren’t | + | czasownik z końcówką ‑ing | + | reszta zdania |
Zdania pytające: | Was/Were | + | podmiot | + | czasownik z końcówką ‑ing | + | reszta zdania |
Tu ponownie trzeba pamiętać, że pierwsza i trzecia osoba liczby pojedynczej (czyli I, he, she oraz it) używane są wraz z was, a druga osoba liczby pojedynczej i cała liczba mnoga (you, we, you, they) używane są z were. Do czasowników dodawana jest – typowa dla czasu z grupy Continuous – końcówka -ing.
Kiedy używamy Past Simple, a kiedy Past Continuous?
Past Simple jest czasem, którego używamy, opisując:
- wydarzenia przeszłe, które zakończyły się w przeszłości, np.
We worked together from 2015 to 2020 | My pracowaliśmy razem od 2015 do 2020 |
- epizodyczne wydarzenia w przeszłości, np.
He died in 1965 | On umarł w 1965 |
- cykliczne wydarzenia w przeszłości, np.
My grandma always said: Slow and steady wins the race | Moja babcia zawsze powtarzała: wolny i wytrwały wygrywa wyścig |
- wydarzenia historyczne zakończone w przeszłości, np.
He became the king in 1749 | On został królem w 1749 |
- sekwencję wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości, np.
First they went to the cinema, then they ate popcorn | Najpierw poszli do kina, potem zjedli popcorn |
- narrację czy też opisy dotyczące przeszłości, np.
She picked up her phone and sent a text to her brother | Ona podniosła telefon i wysłała SMS‑a do jej brata |
Czasu Past Continuous używa się do opisu:
- czynności, które były wykonywane w czasie przeszłym przez pewien czas i nie jest istotne, czy zostały one zakończone, np.
We saw a bear while we were cycling in the forest | Zobaczyliśmy niedźwiedzia, gdy jeździliśmy na rowerach w lesie |
- czynności, które miały miejsce w przeszłości, gdy nastąpiła inna czynność, czyli gdy jedna czynność przeszła przerywa drugą, np.
My mum was cooking, when the doorbell rang | Moja mama gotowała, gdy zadzwonił dzwonek do drzwi |
Charakterystyczne okoliczniki czasu dla Past Simple oraz Past Continuous
By ułatwić sobie zrozumienie i istotę oraz kontekst wypowiedzi w danym czasie, warto stosować typowe dla niego okoliczniki czasu.
Dla czasu Past Simple to:
last week/month/year | ubiegły tydzień/miesiąc/rok |
yesterday | wczoraj |
in 1854 | w 1854 |
first, than | najpierw, potem |
two days/months/years ago | dwa dni/miesiące/lata temu |
in October | w październiku |
W przypadku Past Continuous typowe okoliczniki czasu to:
yesterday at 3 a.m. | wczoraj o trzeciej rano |
than | wtedy |
when | kiedy |
while | podczas gdy |
at that time | w tym czasie, w tym momencie |
Jak zrozumieć czasy Past Simple i Past Continuous?
Doskonałym przykładem, który pozwala zrozumieć różnicę i istotę czasów Past Simple i Past Continuous są sytuacje, które doskonale znają rodzice wychowujący nastoletnie dzieci. „Robiłem zadanie domowe, ale napisał do mnie kolega” – to przykład zdania w czasie przeszłym, w którym jedna czynność przerywa drugą. W tym wypadku „robiłem zadanie domowe” nie oznacza, że to zadanie jest gotowe, zrobione, czyli czynność jest dokonana. To czynność niedokonana. Warto też zauważyć, że oba czasy często występują razem w jednym zdaniu. Po prostu jedna część zdania mówi o czynności przerwanej, a druga o tym, co ją przerywa. „Myłem naczynia, gdy zabrakło wody”, „Przechodziłam przez pasy, gdy wydarzył się wypadek”, „Jechaliśmy na wakacje, gdy zepsuł się autokar”. Wszystkie te zdania dotyczą przeszłości, jednak z wyraźnym zróżnicowaniem, które czynności są zakończone, a które nie.
Jeśli jednak nadal nie będziemy mogli poradzić sobie z nauką czasów, to warto wybrać angielski online z native speakerem, który pozwoli nam na naukę nativem, dzięki czemu szybko zrobimy postępy i postawimy kolejne kroki na językowej ścieżce.
Autor tekstu: Leah Morawiec, Amerykanka, native speaker z 15-letnim doświadczeniem, właścicielka TalkBack.