(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WVPBPZ4');

05 wrz 2021

Czasy Past Simple i Past Continuous – porównanie

Czasy w języku angielskim mogą sprawiać nam wiele trudności. Problem może pojawić się wtedy, gdy nie wiemy, w jakich okolicznościach którego z nich użyć. Dlatego w ramach cyklu powtórek skupimy się na porównaniu poszczególnych czasów języka angielskiego. W tym tekście zestawimy ze sobą Past Simple i Past Continuous, które opisaliśmy już szczegółowo na naszym blogu. Teraz czas na ich porównanie.

past simple vs past continuous

Past Simple a Past Continuous 

Wydawać by się mogło, że jeśli mówimy o przeszłości, to po prostu opowiadamy o wydarzeniach, które kiedyś miały miejsce. Niestety, zarówno w języku polskim, jak i w angielskim, sprawa nie jest taka oczywista. Wszystko przez to, że coś mogło wydarzyć się w przeszłości, ale nie wiemy, czy jest to czynność zakończona, czy też nie.

Podstawowa różnica pomiędzy Past Simple i Past Continuous polega na tym, czy czynność jest dokonana, czy niedokonana.

Jeśli mamy do czynienia z czynnością rozpoczętą i zakończoną w przeszłości, to aby o niej opowiedzieć, zgodnie z gramatyką języka angielskiego należy użyć czasu Past Simple. Jeśli czynność przeszła nie jest zakończona, została przerwana – tu wkracza Past Continuous. 

Czasy te, poza tym, że dotyczą przeszłości, mają różną konstrukcję zdań i używa się ich w różnych kontekstach.

Past Simple vs Past Continuous – różnice w budowie

Konstrukcja czasu Past Simple różni się zależnie od zastosowanego czasownika. 

Czasownik ‘być’ w zdaniach z użyciem Past Simple prezentuje się następująco:

Zdania oznajmujące:Podmiotwas/were+reszta zdania
Zdania przeczące:Podmiotwasn’t/weren’t+reszta zdania
Zdania pytające:Was/Were+podmiot+reszta zdania

Przykładowe zdanie:

He was in JapanOn był w Japonii
He wasn’t in JapanOn nie był w Japonii
Was he in Japan?Czy on był w Japonii?

W przypadku czasownika ‘być’ stosowanego w Past Simple należy pamiętać, że występuje on w jednej z dwóch form, zależnie od osoby (podmiotu zdania): 

Liczba pojedyncza:
Iwas
youwere
he, she, itwas
Liczba mnoga:
wewere
youwere
theywere

Pozostałe czasowniki, podzielone na czasowniki regularne i czasowniki nieregularne, budują następującą konstrukcję zdań w czasie Past Simple:

Zdania oznajmujące:Podmiotczasownik w II formie lub z końcówką ‑ed+reszta zdania
Zdania przeczące:Podmiotdidn’t + czasownik podstawowy+reszta zdania
Zdania pytające:Did+podmiot + czasownik podstawowy+reszta zdania

Przykładowe zdanie:

We had a testMy mieliśmy test
We didn’t have a testMy nie mieliśmy testu
Did we have a test?Czy my mieliśmy test?

W czasie Past Continuous konstrukcja zdań jest następująca:

Zdania oznajmujące:Podmiotwas/were+czasownik z końcówką ‑ing+reszta zdania
Zdania przeczące:Podmiotwasn’t/weren’t+czasownik z końcówką ‑ing+reszta zdania
Zdania pytające:Was/Were+podmiot+czasownik z końcówką ‑ing+reszta zdania

Tu ponownie trzeba pamiętać, że pierwsza i trzecia osoba liczby pojedynczej (czyli I, he, she oraz it) używane są wraz z was, a druga osoba liczby pojedynczej i cała liczba mnoga (you, we, you, they) używane są z were. Do czasowników dodawana jest – typowa dla czasu z grupy Continuous – końcówka -ing.

Kiedy używamy Past Simple, a kiedy Past Continuous?

Past Simple jest czasem, którego używamy, opisując:

  • wydarzenia przeszłe, które zakończyły się w przeszłości, np.
We worked together from 2015 to 2020My pracowaliśmy razem od 2015 do 2020
  • epizodyczne wydarzenia w przeszłości, np.
He died in 1965On umarł w 1965
  • cykliczne wydarzenia w przeszłości, np.
My grandma always said: Slow and steady wins the raceMoja babcia zawsze powtarzała: wolny i wytrwały wygrywa wyścig
  • wydarzenia historyczne zakończone w przeszłości, np.
He became the king in 1749On został królem w 1749
  • sekwencję wydarzeń, które miały miejsce w przeszłości, np.
First they went to the cinema, then they ate popcornNajpierw poszli do kina, potem zjedli popcorn
  • narrację czy też opisy dotyczące przeszłości, np.
She picked up her phone and sent a text to her brotherOna podniosła telefon i wysłała SMS‑a do jej brata

Czasu Past Continuous używa się do opisu:

  • czynności, które były wykonywane w czasie przeszłym przez pewien czas i nie jest istotne, czy zostały one zakończone, np.
We saw a bear while we were cycling in the forestZobaczyliśmy niedźwiedzia, gdy jeździliśmy na rowerach w lesie
  • czynności, które miały miejsce w przeszłości, gdy nastąpiła inna czynność, czyli gdy jedna czynność przeszła przerywa drugą, np.
My mum was cooking, when the doorbell rangMoja mama gotowała, gdy zadzwonił dzwonek do drzwi

Charakterystyczne okoliczniki czasu dla Past Simple oraz Past Continuous

By ułatwić sobie zrozumienie i istotę oraz kontekst wypowiedzi w danym czasie, warto stosować typowe dla niego okoliczniki czasu. 

Dla czasu Past Simple to:

last week/month/yearubiegły tydzień/miesiąc/rok
yesterdaywczoraj
in 1854w 1854
first, thannajpierw, potem
two days/months/years agodwa dni/miesiące/lata temu
in Octoberw październiku

W przypadku Past Continuous typowe okoliczniki czasu to:

yesterday at 3 a.m.wczoraj o trzeciej rano
thanwtedy
whenkiedy
whilepodczas gdy
at that timew tym czasie, w tym momencie

Jak zrozumieć czasy Past Simple i Past Continuous? 

Doskonałym przykładem, który pozwala zrozumieć różnicę i istotę czasów Past Simple i Past Continuous są sytuacje, które doskonale znają rodzice wychowujący nastoletnie dzieci. „Robiłem zadanie domowe, ale napisał do mnie kolega” – to przykład zdania w czasie przeszłym, w którym jedna czynność przerywa drugą. W tym wypadku „robiłem zadanie domowe” nie oznacza, że to zadanie jest gotowe, zrobione, czyli czynność jest dokonana. To czynność niedokonana. Warto też zauważyć, że oba czasy często występują razem w jednym zdaniu. Po prostu jedna część zdania mówi o czynności przerwanej, a druga o tym, co ją przerywa. „Myłem naczynia, gdy zabrakło wody”, „Przechodziłam przez pasy, gdy wydarzył się wypadek”, „Jechaliśmy na wakacje, gdy zepsuł się autokar”. Wszystkie te zdania dotyczą przeszłości, jednak z wyraźnym zróżnicowaniem, które czynności są zakończone, a które nie. 

Jeśli jednak nadal nie będziemy mogli poradzić sobie z nauką czasów, to warto wybrać angielski online z native speakerem, który pozwoli nam na naukę nativem, dzięki czemu szybko zrobimy postępy i postawimy kolejne kroki na językowej ścieżce. 

Autor tekstu: Leah Morawiec, Amerykanka, native speaker z 15-letnim doświadczeniem, właścicielka TalkBack.